달항아리

REE SOO JONG

2011-12-09 - 2012-01-09

이수종

이번전시는 개인적인 감성을 내면으로부터 찾아내어 추상적으로 표현해온
분청작가 이수종이 새롭게 시도한 달 항아리를 선보일 예정이다.
부정형의 둥근 형태에 있어서나 폭 넓은 흰 빛의 색감에 있어서 한국 미의 대표적인 아름다움으로 손 꼽히는 달 항아리는 오늘날 도예가들의 커다란 과제로 자리하게 되었다.
형태에서 뿐만이 아니라 그 표현법에 있어서도 흙이 가지고 있는 본연의 아름다움과 자유로운 모습을 받아들이고 드러내는 이수종의 달 항아리는 감상자의 시선이 자유롭게드나들고 소통하기를바라고 있는듯하다.

-작가 노트-

유난히 무더고 긴 여름을, 흙을 가지고 논지 40년 동안 하지 못한 숙제를 하는 기분으로 달 항아리 공부를 하며 보냈다.
차갑고 까탈스러우며 인위적인 느낌이 강해, 내 성품과는 맞지 않는다는 편견 때문에 하지 않던 작업을 하면서 지난해까지는 느끼지 못했던 체력의 한계를 느꼈다. 단지 커다란 발 두 개 를 만들어 붙이면 된다는 단순한 생각으로 시작한 작업은 그 동안 철화 분청작업의 여유로움에 익숙해진 나의 감성과 신체리듬을 새롭게 훈련시켜야 했고 흙의 성질과 깎아서 형태를 만든다는 것에 대한 거부감을 희석시키고 큰 항아리를 만들겠다는 욕심을 나의 신체 나이에 적응 시키는데 몇 개월을 보냈다. 그러면서 터득한 것은 조선시대의 달 항아리는 그 당시 최고의 기능을 지닌 장인의 천재성에 의해 만들어진 것이라는 것을 새삼 몸으로 느낄 수 있었다. 달 항아리가 보여주는 형태의 멋은 단순히 깎아서 외부의 선을 만드는 것이 아니라 내부의 기운에 의해 안으로부터 배어 나오는 것이며 풍만함과 넉넉한 자연스러운 멋은 장인의 끝없는 정열과 노동에 의해 불로 완성된 것이다. 500년 이라는 시간의 축적 속에서 태어난 달항아리를 교과서 삼아 만들어진 내 항아리는 나의 40년 이라는 시간속에 쏟아 부은 정열과 노동의 흔적을 겸손한 마음으로 받아들이며 이러한 나의 작은 시도가 조선시대 이후 오늘날까지의 달 항아리의 전형으로 바꾸려는 시발점이 되었으면 하는 바램을 갖고 오늘도 나는 미니멀한 덩어리로 보여지는 항아리를 만들고 싶다는 꿈을 꾸며 물레 앞에 앉는다
2010.09 이수종.

Ceramic Artist Lee, Soo Jong
“Encountering the Moon”
I discovered that the process of making the ‘moon jar’, is an inner journey in search of my own ‘moon’. Like many other contemporary ceramic artist working in white porcelain, I began by experiment with shapes deriving from the Joseon period. The moon has always been present in our night skies, and the clay used to make the moon jar, is one of those materials that has been in existence for a long time. Yet I did not want to limit my attempts to simply reproducing the moon jar of the past, furthermore although this may sound somewhat abstract, I wanted to create a moon that rises in the skies of these current times, and in the process of understanding this notion, I felt a sense of repletion and I desired to substitute the emptiness present in the round moon jar, with this emotion.

The moon jar is composed of two large bowls. These two parts are assembled to create a round shape and once they are joined together they are sealed and trimmed to remove any excess clay. In the process, a joint is naturally formed and the dripping effect of wet clay used to attach the two bowls, are left as it is, only to show the transition in making from the freeness of the buncheong method, which I did previously, to the white porcelain, in the hope of bridging naturally the subtle differences between the two types.

During the many years of working with the moon jar, I discovered in my own way that its aesthetics is found not only in the apparent round, gentle curves as expressed by many appreciators but also in the opulent energy that it transmits to complete its beauty. This sentiment, I believe is different to that of an appreciator, one that can only be felt by the maker, a new aesthetical point of view and so I question myself on whether I am able to transmit this energy in the form portrayed by the moon jar itself. During periods when I am hardly able to work, the days continue with me simply gazing at the moon in the night sky. Yet to my surprise I solved something, an aspect of detecting the standardized scale of Joseon period moon jars. Evidently in the Joseon period there was a set scale for making the moon jar and this proved to be around 40 cm in width and length. This scale is almost the same as a person looking up to the moon from the ground.

The aesthetics of the moon jar lies in the circular forms created in the process of joining two moons together and because the making is done with human hands, no matter how perfectly one attempts to join the two pieces, there is always a subtle difference in the thickness of the two bowls and this difference is clearly emphasized in the firing process as changes are inflicted on clay surfaces. Yet to me the changes comes across as another aesthetics, where lines have been purposely shaken appearing almost like a distorted faint haze inflicted by the moonbeam in the night sky.

For a long time I have been working with clay and in my own way my knowledge on understanding the nature of the material has accumulated and exploring the white porcelain is a part of that accumulation too, one that cannot be denied in anyway. Although I fire a single moon jar like the white dot in the night sky, I wish to share the changes in my work - at times filled with aroused emotions and at others filled with simple content - with the viewers similar to appreciating the waning and the waxing moon.